Pedagogiska rummens miljöer

Vill vara med och skapa diskus mot att den pedagogiska ordningens alla detaljer motiveras utifrån kunskap om barns utvecklingsbehov. Anser att utvecklingstänkandet vilar på ett tidsperspektiv som leder framåt/uppåt och styr blicken mot framtiden. Värdet i nuet är utifrån den betydelse det kan ha längre fram i barnets liv. Utifrån detta att utvecklingstänkandets tidsperspektiv kan till och med bidra till att barnen bedöms vara ännu mer i behov av just de aktiviteter i vilka de visar sig och förstår sig själva som avvikande och misslyckade. Utvecklingstänkandet står för krav och ställer krav på oss pedagoger att till varje pris infoga barn i just de aktiviteter de är svaga i och inte klarar av, i avsikt att rusta dem för framtiden. Vill i min praktik rikta uppmärksamheten mot händelserna och görandet. Där barnen och de pedagogiska rummens miljöer och ting blir till, på nytt och på nytt, i upprepande, men aldrig identiska händelser.