Vill vara med och skapa diskus mot att den pedagogiska ordningens alla detaljer motiveras utifrån kunskap om barns utvecklingsbehov. Anser att utvecklingstänkandet vilar på ett tidsperspektiv som leder framåt/uppåt och styr blicken mot framtiden. Värdet i nuet är utifrån den betydelse det kan ha längre fram i barnets liv. Utifrån detta att utvecklingstänkandets tidsperspektiv kan till och med bidra till att barnen bedöms vara ännu mer i behov av just de aktiviteter i vilka de visar sig och förstår sig själva som avvikande och misslyckade. Utvecklingstänkandet står för krav och ställer krav på oss pedagoger att till varje pris infoga barn i just de aktiviteter de är svaga i och inte klarar av, i avsikt att rusta dem för framtiden. Vill i min praktik rikta uppmärksamheten mot händelserna och görandet. Där barnen och de pedagogiska rummens miljöer och ting blir till, på nytt och på nytt, i upprepande, men aldrig identiska händelser.