Reggio Emilia inspiration

Att arbeta Reggio-Emilia inspirerat innebär ett forskande arbetssätt
där barnens val och dess förkunskaper, tankar och teorier är viktiga.
Man lägger stor vikt vid den skapande processen och fantasin som en

hjälp för barnen att bearbeta och pröva/ompröva sina idéer och hypoteser.
Det är inte själva slutprodukten som är det viktigaste utan vägen dit.


När man arbetar enligt Reggio-Emilia så brukar man tala om de tre pedagogerna:
·         Miljön - föränderlig och stimulerande
·         Barnen - hjälper varandra i kunskapssökandet
·         Den vuxne - stöttar barnet i bakgrunden


MILJÖN
För att lättare kunna fånga barnens intresse gäller det att skapa
en miljö som barnen som väcker deras fantasi och nyfikenhet.
Miljön ska uppmuntra till kommunikation, lek, utforskande och lärande.
Den ska också vara föränderlig efter barnens behov.
BARNEN
Enligt Reggio-Emilia måste barnet stimuleras att skapa
och söka sin egen kunskap, både enskilt och i samspel med andra.
I samspelet med andra barn lär sig barnet att alla har rätt att uttrycka

sin åsikt och att ingen har fel. Barnen är duktiga på att hjälpa varandra
att gå vidare, de behöver inte alltid ha hjälp av någon vuxen.
Leken och arbetet sätts inte i motsats till varandra utan är starkt sammankopplade.


DEN VUXNE
Den vuxne är inget kunskapslager som ska föras vidare.
Tillsammans med barnen ska vi ge oss ut på kunskapsresor.
Vi ska lyssna, forska och iaktta.
Om barnet "kör fast" ska vi finnas där för att hjälpa dem vidare

t.ex. genom att ställa de rätta frågorna.
DOKUMENTATION
Dokumentationen är väldigt viktig och till stor hjälp för att synliggöra både barnens och pedagogens arbete, både för dem själva och för omgivningen.
Till detta behövs vissa hjälpmedel som kamera, bandspelare, video, papper

och penna.
Till dokumentationen hör även barnens alster.


PLANERING
För att kunna genomföra ett tema måste man ha god framförhållning.
Man måste skaffa sig kunskaper om ämnet så att det blir lättare att ställa de rätta frågorna och ta fram lämpligt materiel.


Utmaningen med detta arbetssätt är att temat kan ändra riktning under arbetets gång beroende på barnens infallsvinklar.